Met een flinke scheut kou op komst als gevolg van een zuchtje Siberische pool lucht..
denken we dat we er goed aan doen om onze cursisten een opkikkertje te geven na een koude les.
We hebben een gebruikte jacuzzi op de kop weten te tikken. Er zijn nog wat probleempjes met de verwarming op te lossen, maar dat komt vanzelf goed. Vrijwilligers om het ding eens te testen na een uurtje ‘cool’ sturen?
Maar serieus, of je cursist bent of winterharde motorrijder, kou doet wat met je.
Denk na over wat je aantrekt. Meer laagjes is beter dan 1 dikke, dus een singlet en een t-shirt onder een warme trui is een prima combinatie. Handschoenen met kappen over je jas, zodat er geen kou je mouwen in blaast, dat soort.
Je banden hebben ook meer tijd nodig om op te warmen. Als je het gevoel hebt dat je voorwiel een beetje aan het dribbelen is, is het tijd om even kalm aan te doen.
De zon komt rond 07:45 op. In dit deel van het jaar elke dag een minuut of 2 vroeger dan de vorige dag. Hij begint al best krachtig te worden, en warmt het asfalt vlot op. Een paar graden maakt een hoop verschil. Neem een half uurtje voordat je gaat rijden, zodat de zon zijn kans krijgt. Je baas zal dat niet erg vinden.
Hou evenwel rekening met weggedeelten die in de schaduw (van de vangrail) zitten, alsook onder bruggen en viaducten. Opritten en brugdekken kunnen een aanzienlijk kouder wegdek hebben.
Rij veilig. Denk aan jezelf en aan de lak !